NEZÁVISLÁ HUDOBNÁ SCÉNA
Uprostred tzv. normalizácie si vytvárala alternatívny svet aj nezávislá hudobná scéna. Český hudobný underground: Plastic People of the Universe, DG 307, pesničkár Karásek, folkoví speváci Hutka, Třešňák, neskôr česká „nová vlna“ (Pražský výběr, Abraxas, Babalet, Garáž, Jasná páka) české kapely vychádzajúce z undergroundu (Půlnoc, Dybbuk, Krásné nové stroje), mladí punkáči (Visací zámek, Hrdinové nové fronty), brnianska scéna (Dunaj, Bittová, Ještě jsme se nedohodli) – to všetko vytváralo zdroj nezávislej hudby zasahujúcej aj Slovensko.
Ekvivalent k českému hudobnému undergroundu na Slovensku skoro neexistoval. Na Slovensku, na rozdiel od Čiech, sa nezávislá hudobná scéna prelínala viac s tzv. „šedou zónou“, vyvíjali sa snahy organizovať koncerty viac-menej oficiálne, prípadne polooficiálne.
V 80. rokoch v bratislavskom Klube Mladá Garda organizuje Paľo Maruščák (Morty) folkové a rockové koncerty. V roku 1986 tu mala koncert punková skupina Zóna A. V rokoch 1983 – 1988 zorganizuje festival Folková zima. Na festivale sa postupne vystriedala kompletná československá folková špička, ale priestor dostávali aj hudobníci ďalších menšinových žánrov. V roku 1985 tu má prvý bratislavský koncert skupina Bez ladu a skladu.
V rokoch 1988 a 1989 v športovej hale na Pasienkoch zorganizoval spolu s Ladislavom Snopkom (Agnesom) Čertovo kolo. V rokoch 1979 – 1985 vystupuje v Divadle u Rolanda združenie Slnovrat. Ich texty predstavovali obsahový i poetický protipól k textom hlavného prúdu slovenskej popmusic i rocku.
Ďalším miestom, kde sa v Bratislave prezentovala nezávislá scéna, bolo Oblastné kultúrne a spoločenské stredisko na Vajnorskej ulici. Tu od novembra 1985 organizoval L. Snopko sériu koncertov Dotyky a spojenia: Iva Bittová s Mariánom Vargom, Vladimír Merta s Dežom Ursinym či Bez ladu a skladu s Jiřím Stivínom. Na posledných Dotykoch a spojeniach hrali Jaro Filip a Dušan Valúch. Bolo to 17. novembra 1989.
Doslova legendárnym sa stal aj festival Bratislavská lýra z júna 1989. Hoci išlo o oficiálne podujatie (azda najznámejší hudobný festival v bývalom Československu), na festival dostala pozvanie aj populárna americká speváčka Joan Baez. Tá v rámci svojho vystúpenia najskôr verejne pozdravila Václava Havla a priateľov z Charty 77, a následne pozvala na pódium pesničkára Ivana Hoffmana. Ten začal hrať pieseň Nech mi nehovoria, ktorú však nedohral, pretože organizátori v sále mu vypli mikrofón.
Štátna bezpečnosť mapovala neoficiálnu hudobnú scénu sieťou tajných spolupracovníkov, ktorí mali za úlohu podávať informácie o tzv. „voľnej mládeži“, teda mladých ľuďoch – fanúšikoch rôznych „západných“ hudobných štýlov.
Uprostred tzv. normalizácie si vytvárala alternatívny svet aj nezávislá hudobná scéna. Český hudobný underground: Plastic People of the Universe, DG 307, pesničkár Karásek, folkoví speváci Hutka, Třešňák, neskôr česká „nová vlna“ (Pražský výběr, Abraxas, Babalet, Garáž, Jasná páka) české kapely vychádzajúce z undergroundu (Půlnoc, Dybbuk, Krásné nové stroje), mladí punkáči (Visací zámek, Hrdinové nové fronty), brnianska scéna (Dunaj, Bittová, Ještě jsme se nedohodli) – to všetko vytváralo zdroj nezávislej hudby zasahujúcej aj Slovensko.
Ekvivalent k českému hudobnému undergroundu na Slovensku skoro neexistoval. Na Slovensku, na rozdiel od Čiech, sa nezávislá hudobná scéna prelínala viac s tzv. „šedou zónou“, vyvíjali sa snahy organizovať koncerty viac-menej oficiálne, prípadne polooficiálne.
V 80. rokoch v bratislavskom Klube Mladá Garda organizuje Paľo Maruščák (Morty) folkové a rockové koncerty. V roku 1986 tu mala koncert punková skupina Zóna A. V rokoch 1983 – 1988 zorganizuje festival Folková zima. Na festivale sa postupne vystriedala kompletná československá folková špička, ale priestor dostávali aj hudobníci ďalších menšinových žánrov. V roku 1985 tu má prvý bratislavský koncert skupina Bez ladu a skladu.
V rokoch 1988 a 1989 v športovej hale na Pasienkoch zorganizoval spolu s Ladislavom Snopkom (Agnesom) Čertovo kolo. V rokoch 1979 – 1985 vystupuje v Divadle u Rolanda združenie Slnovrat. Ich texty predstavovali obsahový i poetický protipól k textom hlavného prúdu slovenskej popmusic i rocku.
Ďalším miestom, kde sa v Bratislave prezentovala nezávislá scéna, bolo Oblastné kultúrne a spoločenské stredisko na Vajnorskej ulici. Tu od novembra 1985 organizoval L. Snopko sériu koncertov Dotyky a spojenia: Iva Bittová s Mariánom Vargom, Vladimír Merta s Dežom Ursinym či Bez ladu a skladu s Jiřím Stivínom. Na posledných Dotykoch a spojeniach hrali Jaro Filip a Dušan Valúch. Bolo to 17. novembra 1989.
Doslova legendárnym sa stal aj festival Bratislavská lýra z júna 1989. Hoci išlo o oficiálne podujatie (azda najznámejší hudobný festival v bývalom Československu), na festival dostala pozvanie aj populárna americká speváčka Joan Baez. Tá v rámci svojho vystúpenia najskôr verejne pozdravila Václava Havla a priateľov z Charty 77, a následne pozvala na pódium pesničkára Ivana Hoffmana. Ten začal hrať pieseň Nech mi nehovoria, ktorú však nedohral, pretože organizátori v sále mu vypli mikrofón.
Štátna bezpečnosť mapovala neoficiálnu hudobnú scénu sieťou tajných spolupracovníkov, ktorí mali za úlohu podávať informácie o tzv. „voľnej mládeži“, teda mladých ľuďoch – fanúšikoch rôznych „západných“ hudobných štýlov.
INDEPENDENT MUSIC SCENE
During the normalization period, the indie music scene provided a parallel reality. The Czech musical underground included figures such as Plastic People of the Universe, DG 307, singer-songwriter Karásek, folk singers Hutka and Třešňák, the Czech ‘new wave’ (Pražský výběr, Abraxas, Babalet, Garáž, Jasná páka), underground bands (Půlnoc, Dybbuk, Krásné nové stroje), new punk (Vanací zámek, Hrdinové nové fronty), and the Brno scene (Dunaj, Bittová, Ješte jsme se nehodoli).
This vibrant current of Czech independent music also impacted Slovakia, even though the latter had almost no equivalent to that scene. In contrast to the Czech Republic, the independent music scene in Slovakia was more associated with the ‘grey zone’, more or less official or semi-official concerts.
In the 1980s, Paľo Maruščák (Morty) organised folk and rock concerts at the Mladá Garda club in Bratislava, where in 1986 the punk group Zóna A also performed. From 1983 to 1988, he organised the Folk Winter festival, where folk was gradually replaced by other indie musical genres. In 1985, Bez ladu a skladu first performed in Bratislava there.
In 1988 and 1989 the Devil’s Wheel festival was organised with Ladislav Snopko (Agnes) at Pasienky sports hall. From 1979 to 1985, Slnovrat performed at the Roland Theatre – representing a poetic lyrical counterpoint to mainstream Slovak pop music and rock.
The Regional Cultural and Social Centre (Vajnorská Street, Bratislava) was also an indie hotbed, where from November 1985 Ladislav Snopko organised concerts called Touches and Connections: Iva Bittová with Marián Varga, Vladimír Merta with Dež Ursiny, and Bez ladu a skladu with Jiří Stivín, and Jaro Filip and Dušan Valúch at the last such concert on 17 November 1989.
From June 1989, the Bratislava Lyre festival also attained legendary status. Although it was an official event (perhaps the most famous music festival in Czechoslovakia), popular American singer Joan Baez was also invited to the festival. She publicly greeted Václav Havel and his Charter 77 friends, and then invited Ivan Hoffman on stage. His performance of the song Don't let them tell me was cut off when the organisers silenced his microphone.
State Security kept tabs on the unofficial music scene through informers who provided updates about the ‘free-spirited youth’ fans of Western musical styles.
During the normalization period, the indie music scene provided a parallel reality. The Czech musical underground included figures such as Plastic People of the Universe, DG 307, singer-songwriter Karásek, folk singers Hutka and Třešňák, the Czech ‘new wave’ (Pražský výběr, Abraxas, Babalet, Garáž, Jasná páka), underground bands (Půlnoc, Dybbuk, Krásné nové stroje), new punk (Vanací zámek, Hrdinové nové fronty), and the Brno scene (Dunaj, Bittová, Ješte jsme se nehodoli).
This vibrant current of Czech independent music also impacted Slovakia, even though the latter had almost no equivalent to that scene. In contrast to the Czech Republic, the independent music scene in Slovakia was more associated with the ‘grey zone’, more or less official or semi-official concerts.
In the 1980s, Paľo Maruščák (Morty) organised folk and rock concerts at the Mladá Garda club in Bratislava, where in 1986 the punk group Zóna A also performed. From 1983 to 1988, he organised the Folk Winter festival, where folk was gradually replaced by other indie musical genres. In 1985, Bez ladu a skladu first performed in Bratislava there.
In 1988 and 1989 the Devil’s Wheel festival was organised with Ladislav Snopko (Agnes) at Pasienky sports hall. From 1979 to 1985, Slnovrat performed at the Roland Theatre – representing a poetic lyrical counterpoint to mainstream Slovak pop music and rock.
The Regional Cultural and Social Centre (Vajnorská Street, Bratislava) was also an indie hotbed, where from November 1985 Ladislav Snopko organised concerts called Touches and Connections: Iva Bittová with Marián Varga, Vladimír Merta with Dež Ursiny, and Bez ladu a skladu with Jiří Stivín, and Jaro Filip and Dušan Valúch at the last such concert on 17 November 1989.
From June 1989, the Bratislava Lyre festival also attained legendary status. Although it was an official event (perhaps the most famous music festival in Czechoslovakia), popular American singer Joan Baez was also invited to the festival. She publicly greeted Václav Havel and his Charter 77 friends, and then invited Ivan Hoffman on stage. His performance of the song Don't let them tell me was cut off when the organisers silenced his microphone.
State Security kept tabs on the unofficial music scene through informers who provided updates about the ‘free-spirited youth’ fans of Western musical styles.