MILAN LASICA & JÚLIUS SATINSKÝ
Ako komediálno-kabaretná dvojica účinkovali v Tatra revue a od 1966 v Divadelnom štúdiu (Divadlo na korze). V roku 1970 bolo Divadlo na korze kvôli kritike normalizačných pomerov zatvorené a dvojici humoristov komunistický režim zakázal umeleckú činnosť.
Milanovi Lasicovi iste neprospel ani bonmot z moderovania Bratislavskej lýry, v ktorom predstavil jednu zo zahraničných speváčok slovami „máme radi zahraničných hostí, najmä ak sú pozvaní“.
Útočiskom populárnej dvojice sa v rokoch 1970 – 1972 stalo kabaretné divadlo Večerní Brno, no aj tu boli pod drobnohľadom Štátnej bezpečnosti. Po dvojročnom pôsobení museli z Česka odísť a vrátili sa na Slovensko. Po návrate do Bratislavy sa stali členmi operety Novej scény, pričom sa mali podieľať na komediálnych hudobných inscenáciách. Aj v tomto čase bola ich tvorba pod dohľadom štátnych orgánov.
Podľa komunistického denníka Rudé právo figuroval podpis Milana Lasicu v dokumente nazvanom Za nové tvorivé činy v mene socializmu a mieru (známom ako Anticharta) zo začiatku roka 1977. Bola to propagandistická reakcia komunistického režimu na Chartu 77. Milan Lasica nikdy nezdieľal idey komunizmu a nikdy nevstúpil do komunistickej strany. Štátna bezpečnosť ho, naopak, evidovala ako preverovanú osobu. V rokoch 1983 – 1984 ho evidovali s krycím menom „KUNA“, ktorý bol v januári 1989 uložený do archívu.
Na Júliusa Satinského zaviedla ŠtB 8. novembra 1977 signálny zväzok preverovanej osoby s krycím menom „LÁN“, „PARAZIT“. Do archívu bol rovnako uložený v januári 1989.
Ako komediálno-kabaretná dvojica účinkovali v Tatra revue a od 1966 v Divadelnom štúdiu (Divadlo na korze). V roku 1970 bolo Divadlo na korze kvôli kritike normalizačných pomerov zatvorené a dvojici humoristov komunistický režim zakázal umeleckú činnosť.
Milanovi Lasicovi iste neprospel ani bonmot z moderovania Bratislavskej lýry, v ktorom predstavil jednu zo zahraničných speváčok slovami „máme radi zahraničných hostí, najmä ak sú pozvaní“.
Útočiskom populárnej dvojice sa v rokoch 1970 – 1972 stalo kabaretné divadlo Večerní Brno, no aj tu boli pod drobnohľadom Štátnej bezpečnosti. Po dvojročnom pôsobení museli z Česka odísť a vrátili sa na Slovensko. Po návrate do Bratislavy sa stali členmi operety Novej scény, pričom sa mali podieľať na komediálnych hudobných inscenáciách. Aj v tomto čase bola ich tvorba pod dohľadom štátnych orgánov.
Podľa komunistického denníka Rudé právo figuroval podpis Milana Lasicu v dokumente nazvanom Za nové tvorivé činy v mene socializmu a mieru (známom ako Anticharta) zo začiatku roka 1977. Bola to propagandistická reakcia komunistického režimu na Chartu 77. Milan Lasica nikdy nezdieľal idey komunizmu a nikdy nevstúpil do komunistickej strany. Štátna bezpečnosť ho, naopak, evidovala ako preverovanú osobu. V rokoch 1983 – 1984 ho evidovali s krycím menom „KUNA“, ktorý bol v januári 1989 uložený do archívu.
Na Júliusa Satinského zaviedla ŠtB 8. novembra 1977 signálny zväzok preverovanej osoby s krycím menom „LÁN“, „PARAZIT“. Do archívu bol rovnako uložený v januári 1989.
MILAN LASICA & JÚLIUS SATINSKÝ
As a comedy-cabaret duo, they performed at the Tatra Revue and from 1966 at the Theatre Studio. The latter was forced to shut in 1970 due to criticism of normalization, and the communist regime also banned these two humourists from performing. Milan Lasic paid the price for his Bratislava Lyra show bon mot when he introduced the international singers with the words: ‘we like foreign guests, especially when they’re invited’.
The duo’s refuge in 1970–1972 was the Večerní Brno cabaret theatre, where they remained under State Security’s watchful eye. After being forced to relocate to Czech, they returned to Bratislava as comedy-musical members of the New Scene operetta – and continued to be monitored.
The communist daily Rudé právo stated that Milan Lasica had signed the For New Creative Events in the Name of Socialism and Peace document (aka the Anticharter) in early 1977, a propaganda piece published by the communist regime in response to Charter 77. Lasica never followed communist ideas and was never a member of the communist party. On the contrary, the State security actually registered him as a verified person: in 1983–1984 he was registered under the codename MARTEN (file archived in January 1989).
On 8 November 1977, the ŠtB opened a screened person signal file (also archived in January 1989) on Július Satinský (codename LAN, PARASITE).
As a comedy-cabaret duo, they performed at the Tatra Revue and from 1966 at the Theatre Studio. The latter was forced to shut in 1970 due to criticism of normalization, and the communist regime also banned these two humourists from performing. Milan Lasic paid the price for his Bratislava Lyra show bon mot when he introduced the international singers with the words: ‘we like foreign guests, especially when they’re invited’.
The duo’s refuge in 1970–1972 was the Večerní Brno cabaret theatre, where they remained under State Security’s watchful eye. After being forced to relocate to Czech, they returned to Bratislava as comedy-musical members of the New Scene operetta – and continued to be monitored.
The communist daily Rudé právo stated that Milan Lasica had signed the For New Creative Events in the Name of Socialism and Peace document (aka the Anticharter) in early 1977, a propaganda piece published by the communist regime in response to Charter 77. Lasica never followed communist ideas and was never a member of the communist party. On the contrary, the State security actually registered him as a verified person: in 1983–1984 he was registered under the codename MARTEN (file archived in January 1989).
On 8 November 1977, the ŠtB opened a screened person signal file (also archived in January 1989) on Július Satinský (codename LAN, PARASITE).